www.hetgelukkigebrein.nl
en bereik een blijvend gezond gewicht!

Blogs en artikelen

2020-06-04

Verbied jezelf niets! Je wordt er alleen maar dikker van..

De zeven redenen waarom diëten niet werken.
Waarom werken diëten nou niet? Er zijn zeven redenen waarom een dieet het verkeerde gereedschap is om een blijvend gezond gewicht te bereiken.

Dieten vergroot de drang naar eten en zorgt voor een grotere focus op eten.
Het is een realiteit dat wanneer jij jezelf restricties oplegt wat eten betreft, jou er niet van weerhoudt om te eten. In plaats daarvan vergroot het juist de neiging om te eten doordat de drang en je focus op eten geïntensiveerd wordt.
Het is net als wanneer je start met een dieet, je brein heeft de radar aangezet. Je kan niet meer stoppen met denken aan eten. Je ziet eten in tijdschriften. Op de TV. Bij je collega’s. Opeens ben jij je heel erg waar je welke lekkere dingen kunt kopen. Je snakt naar zoetigheid, koolhydraten, vetten, wat er ook maar valt binnen jou verboden voedingsmiddelen. Zelfs nog meer dan normaal. Je kan zelfs bepaalde voedingsmiddelen niet meer in huis houden omdat ze naar je schreeuwen vanuit de keukenkastjes.

Het is geen teken van zwakheid van jouw kant. Het is een natuurlijk resultaat van van schaarste waardoor iets aantrekkelijker wordt. De schaarste zelf zorgt ervoor dat je er meer van wil. Het is een wetenschappelijk bewezen feit. Advertentiemakers weten dit maar al te goed. Ik heb nog spijt dat ik 3 dure crèmes heb gekocht van MAC. Maar op de een of andere manier vliegt deze wetenschap het raam uit wanneer we starten met een dieet. Iets verbieden is als benzine op het vuur gooien voor drang om het juist wél te hebben. Denk maar eens aan Romeo en Julia, Eva en de verboden appel.. jij en die rol koekjes.

Een onderzoek dat gepubliceerd is door het Journal of Personality and Social Psychology illustreert dit punt heel mooi. Onderzoekers hadden een groep deelnemers in twee groepen verdeed. De ene groep kreeg de opdracht om zoveel mogelijk een beeld van een witte beer te visualiseren voor een bepaalde tijd. De andere groep werd verteld om juist niet aan witte beren te denken voor de zelfde hoeveelheid tijd. In beide groepen moesten ze een knop indrukken wanneer ze aan een witte beer dachten. Drie keer raden welke groep het meest op de knop drukte? Inderdaad. De mensen die verboden was aan de witte beer te denken. Ze konden niet stoppen met denken aan witte beren. De mensen die aangemoedigd waren om aan witte beren te denken, drukte niet zo vaak.

Dit is ook logisch. Dit is omdat de manier waarop je brein werkt, je moet onthouden waar je niet aan moet denken door eraan te denken om er actief niet aan te hoeven denken (nu doet mijn brein pijn.) Hetzelfde gebeurt wanneer jij restricties oplegt op bepaald eten. Het wordt verboden en daardoor wordt er meer aan gedacht. Dit is als het gieten van benzine op een vuurtje om het te doven. Het is vloeistof, niet?

Dieten vergroot niet alleen de obsessie op eten, een onderzoeksteam van de Universiteit van Toronto ontdekte dat diëters letterlijk begonnen te kwijlen door alleen al te kijken naar eten. Echt. Geconfronteerd met eten maakten de diëters  meer speeksel aan dan de mensen die niet op dieet waren. Het blijkt dat het toepassen van restricties op wat je eet niet alleen je mentale processen beïnvloed, het veranderd je mentale processen zelfs. Het veranderd je lichamelijke reactie op eten. Dieten maakt je lichamelijk hunkeren naar meer!
(Deze gegevens produceren hetzelfde gevoel over diëten in mij als wanneer ik een auto een verkeerde kant op zie draaien op een één richting verkeersweg. Ik kan het niet helpen om dan te roepen: ‘Kijk uit! Je gaat de verkeerde kant op!)

Denk eens aan het soort eten waar jij de laatste keer de ‘fout’ mee in ging. Het soort eten waarbij jij de controle verliest. Het is waarschijnlijk iets dat je routinematig verbied aan jezelf, toch? Ik zou je willen uitnodigen om te overwegen dat het niet jouw zwakte of afwijking is die deze heftige reactie uitlokt. Dit is vanwege de tweede regel dat diëten niet werken.

Dieten maken dat je meer eet, niet minder
Het beperken van de inname van calorieën veranderd de hoeveelheid dat je eet, maar niet op de manier dat jij misschien denkt. Natuurlijkerwijs ga je er vanuit dat je minder eet, wanneer je begint met een dieet, maar de cijfers zijn eenduidig: diëters eten in werkelijkheid meer dan mensen die geen beperkingen opleggen aan wat ze eten. Janet Polivy, die veel onderzoek naar dit fenomeen heeft gedaan, legt uit dat eten is gemarkeerd met periodes van succesvolle onthouding, of door toegnomen inname van eten bij diëters, maar deze periodes worden dan plotseling gecanceld door episodes van toegeven en door het overeten (en het hebben van eetbuien) van  de ‘verboden’ voedingsmiddelen (is er iemand die dit nooit heeft meegemaakt?).

Een onderzoek uit 1988 heeft een aantoonbare relatie kunnen aantonen tussen diëten en over-eten. Onderzoekers hebben vrouwen met obesitas willekeurig verdeeld in één tot drie groepen: een groep die alleen op dieet gingen, een groep die enkel gingen sporten zonder dieet, en een controlegroep waar de dames niks veranderden gedurende 7 weken. Gedurende de metingen tijdens het onderzoek, werd duidelijk dat de diëters significant meer aten dan de dames die alleen maar hoefden te sporten. De diëters hadden periodes dat ze minder aten, maar gingen vervolgens overcompenseren. Het resultaat? Ze consumeerden meer calorieën dan de dames in de andere twee groepen. Het is een wetenschappelijk niet dat het volgen van diëten zorgt voor over-eten.

admin - 16:58:40 | Een opmerking toevoegen

Opmerking toevoegen

Fill out the form below to add your own comments



E-mailen
Bellen
Map