www.hetgelukkigebrein.nl
en bereik een blijvend gezond gewicht!

Blogs en artikelen

2020-05-24

De triade van dieëten - eetbui - afstraffen

De wanhopige dieetcyclus van dieten-eten-afstraffen
Het is een cyclus die heel onschuldig begint. Je wil een paar kilo kwijtraken, dus je besluit om op dieet te gaan.
Je leest alles wat je maar kan vinden over je nieuwe dieet. Je voelt je krachtig, je voelt dat je de controle hebt. Een golf van opwinding stroomt door je heen. Het is tijd om anders te zijn. Dit is de tijd om ‘het’ te kunnen zijn. Het enige dat je hoeft te doen is het volgen van een paar simpele regels en de slankheid is praktisch gegarandeerd!

Je ruimt vrolijk je keukenkastjes op, je voelt je hoopvol wanneer je de verboden middelen weggooit en je de nieuwe ‘toegestane’ voedingsmiddelen koop. Je begint succesvol, en je ervaart geen moeite  om je aan de strikte regels het nieuwe plan te houden.
Geen koolhydraten? Geen probleem! Tonijn op basis van water in plaats van olie op kartonnen crackers? Dat is het zo waard! Je verlies al snel een paar kilo. Mensen merken het op. Je voelt je goed en vastberaden- superieur zelfs, terwijl jij je zes selderij-stengels vult met een paar eetlepels vetvrije pindakaas of kruidenkaas terwijl je naast je collega zit die een paar ham/kaas croissants aan het eten is.

Maar het gevoel van ontberen begint zijn tol te eisen. Hoe lang kan je dit volhouden? Een week? Een paar dagen? Tot de ober het mandje brood weghaalt? Opeens wordt jij je vreselijk bewust van wat iedereen om je heen eet. Je baas komt langs je werkplek met heerlijke aardbei gebakjes met slagroom. Je beste vriendin bestelt gekruide frietjes bij haar hamburger. De man naast je in een cafe neemt een hap van zijn gevulde chocolade-croissant en je kan het zoete deeg ruiken op de plek waar jij zit. Je voelt de druk groter worden. Je hoort de angstige, hongerige stem die diep van binnen zit al langzaam omhoog komen… ‘Je kan dit niet langer volhouden. Je wil normaal eten. Wanneer gaat dit stoppen? Dit wordt veel te zwaar!’.

En dan gebeurt er iets. Je gedreven collega strijkt de eer met een project dat jij gecreëerd hebt. Je hangt al 40 minuten aan de telefoon om een echt persoon aan de telefoon te krijgen om uit te kunnen leggen dat de € 600,- die afgeschreven is van je creditcard niet klopt. Je peuter laat haar drinkbeker met sap over de achterbank van je auto leeglopen, waardoor er een grote plakkerige vlek op de achterbank ontstaat. Wat het ook is.. je hebt je grens bereikt en eten is het enige wat deze leven-of-dood-ik-MOET-eten-jeuk kan wegkrabben. En je eet.

Dit maakt dat je in het tweede deel van de triade terecht komt: De eetbui. De dagelijkse stress wordt onvermijdelijk te groot. De opgebouwde dagelijkse stress en de opgebouwde druk van het inhouden door de strenge restricties worden te intens. Je hebt het zo hard geprobeerd, maar je kan het niet langer meer uithouden. Je verbreekt je dieet. En wanneer je het dieet aan de wilgen hebt gehangen, neem je niet een paar M&M’s of een paar chipjes. Nee, je verwelkomt ze door handjes vol in je mond te stoppen en de chips met stapeltjes tegelijk uit de zak te pakken. De adrenaline stroomt door je aderen als een drug. En in een euforisch gevoel van opgewondenheid, rijd je snel even naar de supermarkt en laad jij je kar vol met chips, koekjes, chocola, ijsjes.. met alles wat je voorheen niet mocht hebben. Je gaat stouwen. Jezelf verstoppend in de keuken. Of snel voordat er iemand thuiskomt. Mentaal tune-je uit in een zoetige en zoute vlucht. Je eet een heel pak koekjes leeg, je graast door een zak chips heen en eindigt met een heerlijke Cornetto.

Ah.. als het daar nou toch eens zou eindigen. Op het moment dat jouw lepel de bodem van de kartonnen beker van Ben&Jerry’s raakt, trekt de mist op. Je wordt ineens wakker. Verbijsterd door de hoeveelheid die je hebt gegeten. Je bent zelfs een beetje gedesoriënteerd. En nog voordat jij jezelf een beetje bij elkaar kan rapen, hoor je de kritische stem schreeuwen door de microfoon van jouw mentale stereo. Ik kan niet geloven dat je dit hebt gedaan! Je gaat nooit slank worden! Ze is genadeloos. Ze noemt je namen en haalt je naar beneden. Er zijn geen grenzen terwijl ze je toeschreeuwt met haar harde commentaar. De stress en de teleurstelling van het ‘falen’ geeft de felheid van haar aanval nog wat brandstof. Je hebt ZOVEEL gegeten. Je voelt je zo machteloos. Zo zonder controle.

Er is maar één manier om de kritische stem tevreden te stellen en haar te laten stoppen met haar beledigende woorden. Je zal een deal moeten sluiten door ‘het plan’ te maken. Omdat je nu nog meer werk te verzetten hebt. Je moet nu niet alleen het oorspronkelijke gewicht naar beneden zien te halen, je moet het nu ook goedmaken voor je kleine… okay.. grote vergissing. Je begint met het maken van allerlei beloftes naar jezelf. Je zal strikter je dieet volgen, zonder je te laten verleiden. Op welk moment dan ook. Nee, nu ga je het echt goed serieus aanpakken. Je begint eerst op je eigen manier met het creëren van je schade-noodplan. Je maakt het teveel aan calorieën goed door een maaltijd over te slaan. Je houdt de lunch zo licht als mogelijk. Alleen gestoomde groentes en mager kipfilet als diner. Je gaat na het werk sporten, elke avond. Misschien ga je nog een detox doen, wat, laten we eerlijk zijn, eigenlijk een synoniem is voor helemaal niets eten. Je wil hopeloos graag je fout goedmaken.

Je hebt jezelf weer naar de eerste stap van de triade gekregen. Vastberaden! Krachtig! Dit keer, zal je het niet verpesten. Dit keer zorg je er wel voor dat je het vol gaat houden. De ochtend na je eetbui maak jij het plan. Je slaat ontbijt over. Voor de lunch 3 koolhydraatarme crackers en thee. Ok. Ik kan dit, zeg je jezelf, terwijl je je vuisten balt tot  een bal rond een uur of 15.00. Maar onderweg naar huis is het druk op de weg. Een of andere idioot zit al een tijd te dicht achter je te kleven. Je bent uitgeput.. en nog erger dan dat.. je hebt gierende honger. Dat is het moment dat het benauwde stemmetje weer omhoog komt. Je hebt zo hard gewerkt vandaag. Je hebt het echt verdient om goed te eten. Doe het. Stop en haal wat. Alleen vandaag. Het zal zo goed smaken. Gewoon een paar hapjes. Je zal morgen echt je best doen.
En in die mini-seconde veranderd je plan voor gekookte kip en gestoomde broccoli  in een uitgebreid menu van de Mac Donalds met een extra milkshake. Je weet al wat er nu gaat gebeuren. Ik kan niet geloven dat ik het wéér hebt gedaan. Je blijft de triade aflopen aslof je in een 8-baan zit. Dieet, eetbui, jezelf afstraffen. Steeds weer opnieuw en opnieuw.

Alleen is het zo dat na elke ronde, de stop-momenten storender worden. Je diëten worden strikter, je restricties extremer. Je eetbuien worden heftiger en.. vreemder. Je betrapt jezelf staand in de keuken waar je droge noodles uit een pakje eet. Je gaat midden in de nacht uit bed en eet lepels pindakaas uit de pot terwijl je op je hurken bij een kasje zit. In het donker. Er woedt een honger in je die met geen hoeveelheid eten te stillen is. Je bent geconsumeerd door de oncontroleerbare drang om te eten. Je leeft in een onderdrukking door deze onvoorspelbare vijand van binnen. Je gaat je nerveus voelen wanneer je alleen gelaten wordt met eten, nooit wetende wanneer ‘het zal toeslaan’. Je straft jezelf nog gemener en harder af. Je raakt uitgeput en voelt je verslagen.

Wat begon als een onschuldige poging om een paar kilo kwijt te raken, is nu compleet losgeslagen. Je voelt je compleet machteloos. Je denkt DE HELE TIJD aan eten. Je leven wordt geconsumeerd door een constante wrede innerlijke oorlog tussen de wanhopige wens om gewicht te verliezen en de enorme drang om te eten waar je geen controle over hebt.

Klinkt dit alles bekend voor je? Dat kan kloppen. Dat is omdat dit de bewezen resultaten zijn van het volgen van diëten.

HET KOMT NIET DOOR JOU!

Laat ik het nog een keer zeggen. Je bent niet de enige en je bent niet ‘stuk’. HET KOMT NIET DOOR JOU. Het is NIET jouw gebrek aan wilskracht. Je bent NIET verslaafd aan eten, suiker of koolhydraten. Je hebt geen verstoorde metabolisme. Er is eigenlijk NIETS mis met jou. Ok.. hoe je nu eet is niet de beste manier voor je. Maar dit kan je veranderen. Maar de vicieuze cirkel waar jij in getrapt bent, en de reden dat je eten niet meer onder controle is, is de extreme destructieve en wetenschappelijk bewezen natuurlijke bijwerking van diëten.

Onderzoek laat keer op keer zien dat chronisch diëten eetbuien uitlokt. Dieten is het verkeerde gereedschap om slank te worden en te blijven. En het gebruiken van de verkeerde gereedschappen voor een taak kan niet anders dan irritant zijn of zelfs tot wanhoop lijden. Denk maar eens aan het slaan van een spijker in de muur met een houten lepel. Je voelt je falen, maar het was het gereedschap dat ineffectief was. Niet de moeite die jij erin hebt gestopt. Zodra jij de juiste gereedschappen krijgt, kan je in een paar goeie klappen de spijker moeiteloos in de muur slaan. Bijna zonder moeite.

Het zelfde geldt voor gewichtsverlies. Zodra jij diëten (het gereedschap waarvan de wetenschap heeft aangetoond dat het voor 99.5% van de mensen niet werkt) vervangt door ‘eten naar de behoefte van je lichaam’ (zoals mensen eten die van nature slank zijn en die hun figuur kunnen vasthouden), zal je een gezond gewicht bereiken en zal vasthouden makkelijk voor je worden. Waarom? Omdat je nu het juiste gereedschap weet te gebruiken.

Wil jij ook de beschikking over dit gereedschap en ben je bereid voor altijd met diëten te stoppen? Boek dan een sessie of volg de training van Het gelukkige brein. Kijk voor meer informatie op www.hetgelukkigebrein.nl

admin - 22:17:56 | Een opmerking toevoegen

Opmerking toevoegen

Fill out the form below to add your own comments



E-mailen
Bellen
Map